صنایع دستی و سوغاتی اردبیل

  • خانه
  • /
  • صنایع دستی و سوغاتی اردبیل

سوغاتی ها

عسل: ساوالان بالی (عسل سبلان) معروف ترین محصول و سوغاتی مناطق اطراف سبلان و استان اردبیل می باشد. دامنه ها و کوه پایه های حوالی سبلان به لحاظ تنوع گیاهان و ویژگی های اقلیمی استعداد فوق العاده ای برای تولید عسل و زنبورداری دارد. بهترین نوع عسل در دامنه های پوشیده از سنبل ، ریحان ، پونه و گون سبلان تولید می گردد و به سبب مرغوبیت، شهرت ملی و جهانی پیدا کرده است. عسل های تولیدی این منظقه به صورت عسل بدون موم و عسل با موم عرضه می شود. بهترین نوع عسل، عسل بهاره است و برای درمان بیماری ها مفید می باشد.

قارا حالوا(حلوای سیاه): این خوراکی خاص شهرستان اردبیل است و در این شهر نیز عرضه می گردد. حلوای سیاه بسیار مقوی می باشد. این حلوا از آرد، جوانه گنذم، آب، کره طبیعی، عصاره عسل و ادویه و سایر افزودنی های مجاز به دست می آید.

فرآورده های لبنی: از سوغاتی های دیگر منطقه می توان به فرآورده های لبنی نظیر سرشیر، کره، ماست، دوغ، پنیر و … اشاره نمود..

صنایع دستی

صنایع دستی اردبیل بیش تر توسط عشایر و ساكنان شهرها و روستاهای كوچك منطقه صورت می گیرد . قالی بافی ، گلیم بافی و جاجیم بافی از کهن ترین صنایع دستی شهرستان اردبیل است که دارای شهرت فراوان و اهمیت ویژه ای هستند . گلیم بافی در این میان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و فرش اردبیل در مجموعه فرش های نفیس آذربایجان به شمار می آید . نقشه شكسته و اسلیمی ، زمینه فرش های تولیدی فرش بافان اردبیلی را تشكیل می دهد . از مهم ترین طرح های این نقشه ها می توان به طرح قیچی ، تک گل ، ستاره ، ریزماهی ، وان ، هریس ، زیرخاكی ، كله قوچ ، زرین قلم ، طرح قره باغ ، لچک ترنج و مانند این ها اشاره كرد.