جاذبه های پیرامون مجموعه

  • خانه
  • /
  • جاذبه های پیرامون مجموعه

موزه باستان شناسی اردبیل

موزه باستان شناسی اردبیل یکی از مجهزترین و زیباترین موزه های تخصصی کشور به خصوص از حیث معماری و فضاهای نمایش آثار می باشد که  در دو طبقه و در بافت تاریخی محله عالی قاپو، جنب مجموعه فرهنگی-تاریخی شیخ صفی الدین اردبیلی تکمیل ، تجهیز و راه اندازی گردید. اشیاء به نمایش گذاشته شده در این موزه حاصل کاوش های باستان شناختی متعدد در محوطه ها و قبور باستانی استان اردبیل و نیز یافته های اتفاقی است. این آثار از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را شامل می شود.

موزه مردم شناسی (حمام ظهیرالاسلام)

حمام ظهیرالاسلام (آقا نقی) یکی از حمام های قدیمی اردبیل محسوب می شود. از نظر سبک معماری حمام ظهیرالاسلام شبیه به حمام شیخ (موزه صنایع دستی) می باشد. این اثر تاریخی از حمام های وقفی به آستانه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی می باشد.

ساختار حمام در دو مرحله کاملا متفاوت و با فاصله زمانی حدود 200 سال انجام شده است.

1. این بنا دارای ساختمان کوچکتری بوده است که همان قسمت چال حوض فعلی است و در حدود 650 سال قبل ساخته شده است. قسمتی که اکنون به عنوان گرمخانه مردانه نامگذاری می شود بعدا (حدود 200 سال بعد) به ساختمان حمام افزوده شده است.

2. در محل حمام فعلی قبلا حمام یا بنای دیگری قرار داشته که مربوط به 650 سال قبل است. حدود 400 سال پیش با تخریب آن بنا و استفاده از آجرهای آن، قسمت زنانه حمام ساخته شده و با استفاده از آجرهای دیگری حمام تکمیل شده است که در حال حاضر به عنوان موزه مردم شناسی اردبیل مورد استفاده قرار می گیرد.

موزه صنایع دستی (حمام تاریخی شیخ)

حمام تاریخی شیخ-موزه صنایع دستی-به عنوان یکی از حمام های قدیمی شهر اردبیل در کوچه شهیدگاه (سمت شرقی مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی) واقع است. این حمام بعد از احیاء و مرمت به صورت کارگاه و نمایشگاه صنایع دستی استان جهت استفاده هنرمندان و علاقه مندان هنرهای سنتی مورد استفاده بهره برداری گرفت.

این موزه دارای کارگاه هایی چون تراش سنگ قیمتی و نیمه قیمتی، کارگاه سفال، کارگاه نگارگری، کارگاه معرق چوب و سایر هنرهای سنتی و دستی می باشد.

این موزه به صورت کارگاه زنده دایر بوده به صورتی که هنرمندان علاوه بر کار هنری و ساخت آثار می توانند آثار خود را به معرض نمایش و فروش قرار داده و بازدیدکنندگان محترم نیز آثار هنری موجود را خریداری نمایند.